Terveysalan copywriter on universumin raskain ihminen

Johanna Kuusela
Copywriter, viestinnän suunnittelija (perhevapaalla)

Mistä tunnistaa terveysalan tekstisuunnittelijan?

Jos minulle briiffattaisiin suunnittelutyö, jossa pitäisi markkinoida maailman parasta vadelmamehua, kysyisin ensimmäisenä: missä vertaisarvioidussa tieteellisessä tutkimuksessa tämän kyseisen mehun parhaus on selvitetty? Entä millä mittareilla parhaus on määritelty? Mikä oli p-arvo, entäpä hazard ratio?

Heitettyään mielessään kolme kertaa kahvit naamalleni tämä kuviteltu briiffaaja vilauttaisi minulle kaunista hymyä ja kysyisi, olenko jo nähnyt, miten hienosti maalattu ulko-ovi heillä on – ja ymmärtäisin kyllä pienemmästäkin vihjeestä luikkia tieheni.

Tuossa nihkeän oloisessa terveysalan copyssa (eli tekstisuunnittelijassa eli kirjoittajassa) on kuitenkin monta puolta. Pilvilinnoillekin on paikkansa, kunhan taustatyöt on ensin tehty perusteellisesti!

Kirjoittajan muodonmuutos
läpi mainonnan suunnittelun

1. Sukeltaja

Toimeksiannon ja briiffiksi sanotun lähtötietopaketin saatuaan terveysalan copy laittaa räpylät jalkaan ja sukeltaa syvälle aiheeseen saadakseen tarkan kuvan terapia-alueesta, markkinoinnin kohderyhmistä ja valmisteen ominaisuuksista. Moni yllättyy siitä, kuinka syvällisesti copyn on tunnettava aihe pystyäkseen kirjoittamaan vain muutaman rivin aiheesta. Siksi kommentit, kuten ”Sehän on vain yksi suorapostitus, ala nyt vain jo kirjoittaa!” saavat copyn sukelluslasit huurtumaan.

Työvälineet: Empatia, uteliaisuus, internet, kokemusasiantuntijoiden haastattelut.

Varaudu tähän: Jos näet copyn kantavan mukanaan valtavaa lakanaa, on parempi olla sanomatta mitään. Taustatyö vaatii usein myös potilastarinoiden katsomista Youtubesta, ja siihen hommaan ei aina yksi nenäliina riitä.

2. Haaveilija

Taustatyö on tehty ja sukelluslasit riisuttu. Nyt on aika lennähtää pilviin ja kuvitella maailmaan jotakin uutta. Tässä projektin vaiheessa copy tarvitsee rinnalleen myös AD-haaveilijaa, sillä hyvä viesti tarvitsee paitsi tuntuvan sanoituksen, myös erottuvan visuaalisen ilmeen. Luova idea voi syntyä kummankin aloitteesta, mutta lopputulos on aina copywriterin ja visuaalisen suunnittelijan yhteistyön tulos.

Työvälineet: Viidakkoveitsi, jotta pöheiköstä löytyy olennainen. Paperikori muutamalle huonolle ja lukemattomalle hyvälle idealle. Silppuria ei suositella, sillä paperikorin antimiin on helpompi palata.

Varaudu tähän: Luovassa tuskassa samoava copywriter ei aina ole kaunis näky, mutta kun ”This is trash” -vaihe on ohitettu ja ”I am trash” -vaihe saavutettu, on suunta yleensä vain ylöspäin.

3. Tylsimys

Kun ideat ovat lyöneet läpi ja luova työ on tehty, tylsimys pudottaa haaveilijan maan pinnalle. Materiaalien yksityiskohtien hinkkaamisessa tämä kaveri on vertaansa vailla! Tylsimys oikolukee ja korjailee, vilkuilee eettisiä ohjeita ja niuhottaa ajatusviivoista ja pilkuista, jotta kenenkään ei tarvitsisi hävetä. Tylsimys laittaa viitteet oikeaan, yleensä kronologiseen järjestykseen. Ja herää joskus yöllä muistettuaan, että ne pari viitenumeroa jäi laittamatta yläindeksiin.

Työvälineet: Kaksi näyttöä, viisi kättä, kolmesataaseitsemänkymmentä kahvikuppia. Www.kotus.fi.

Varaudu tähän: Saattaa kiroilla, jos huomaa painovalmista aineistoa tarkistaessaan vielä vääriä tai puuttuvia viitteitä. Kiroilee taatusti, jos viitteiden puuttuminen on oma moka.

Siviilimuoto: Kirjastoauto

Vapaalle vaihtanut terveysalan copywriter vasta osaakin olla raskas. Tämä äyräitä myöten terveystiedoilla tankattu kirjastoauto hyödyttää (tai rasittaa) lähimmäisiään sairauksiin liittyvillä faktoilla, joista on vuosien varrella kasvanut lattiasta kattoon yltävä torni.

Työvälineet: Mangustin lailla nouseva pää, vieterin lailla nouseva etusormi. Erilaiset fraasit, kuten ”Mee lääkäriin, toi voi olla ____” tai ”Kyllä sun olis hyvä käydä siellä ___ mittauksessa” tai ”Itse asiassa sitä ja sitä vitamiinia pitäisi ottaa ________ päivässä”.

Varaudu tähän: Jos kirjastoauto pysähtyy pyytämättä kohdallesi, vaihda puheenaihetta tai ”kiirehdi joogaan”. Mutta jos kirjasto onnistuu tööttäämään tiedon, jonka myöhemmin kuulet lääkäriltäkin, voi olla ihan kohtuullista tankata kirjastoautoa kahvilla ja bebe-leivoksella.

Karpalon monimuotoiset copyt palveluksessasi!

Terveysalan copyssa saat aika monenkirjavaa hahmoa yhdessä paketissa. Karpalon viestijät tulevat alalle eri taustoista: meissä on pitkän linjan konseptisuunnittelijaa ja viestintäammattilaista, kokemusasiantuntijaa, farmaseuttia, kielitieteiden maisteria, runoilijaa ja kaikkea siltä väliltä. Meitä kaikkia yhdistää halu tehdä hyvää ja ihmisläheistä terveysviestintää, josta on hyötyä ja joka mielellään jossakin myös huomattaisiin.

Karpalossa kaikki työntekijät, mukaan lukien copyt ja viestinnän suunnittelijat, ovat myös suorittaneet lääketeollisuuden eettistä osaamista mittaavan testin. Kun kokemusta on paljon, säännöt tulevat jo selkärangasta.

Olipa aiheena sitten yritys- tai tuoteviestintä tai viestin vastaanottaja lääkäri, tavallinen tallaaja tai johtaja, Karpalossa se osataan. Jos siis haluatte ihmisläheistä otetta viestintään mutta alan etiikkaa kunnioittaen, tänne vaan – kaivamme räpylät jo valmiiksi!

Teksti: Johanna Kuusela