Digitaalisen lääkemainoksen resepti on seuraava:
1) ensin mainos, johon mahtuu vain pieni murunen siitä, mitä täytyy tai mitä halutaan sanoa, ja 2) mainoksen linkkiä klikkaamalla pääsee nettisivustolle, jonka tarkoituksena on niiden lupausten täyttäminen, jotka mainos herätti.
Lääkemainoksen klikkaaminen tarkoittaa siis sitä, että aihe todella kiinnostaa. Sivustolle saapunut lukija haluaa ja tarvitsee tätä tietoa. Kannattaa siis kiinnittää huomiota siihen, millaista ja miten esitettyä sisältöä sivusto tulijalle antaa.
Nettisivuilla ei juuri enää surffailla. Sinne laskeudutaan jonkin kiinnostuksen herättäneen linkin kautta. Mainos ja siihen linkitetty laskeutumissivu, eli fingelskalla ländäri, ovat yksi ja sama kokonaisuus. Mainos herättää huomion ja kiinnostuksen, laskeutumissivu puolestaan palvelee. Onnistuessaan se täyttää odotukset. Kehnossa tapauksessa se tuottaa pettymyksen. Usein pettymys johtuu huonosta käyttäjäkokemuksesta: lue tähän liittyen Matin blogipostaus siitä, kuinka käyttökokemus huomioidaan verkkosivujen suunnitteluvaiheessa.
Laskeutumissivut keskitetään monessa yrityksessä yhteen suureen nettiportaaliin. Portaalissa on puolensa: kaikki sisällöt ovat yhdessä paikassa, ja sen tekninen hallinnointi on helppo järjestää. Kun kaikki sisällöt tuotetaan saman julkaisualustan päälle, oman talon sisäinen käyttäjäkoulutus voidaan suunnitella ja toteuttaa keskitetysti. Samoin sisältöjen julkaiseminen valmiiden sivupohjien päälle on ainakin periaatteessa helppoa.
Portaalin haittapuolia ovat puolestaan usein rakenteen jäykkyys ja joustamattomuus innovatiivisten sisältöjen tuotannossa. Kätevistä sivupohjista voi tulla sisältöä rajoittava tekijä. Valmiit rakenteet saattavat pakottaa eri viestit aina samaan muottiin, vaikka muodon lähtökohtana pitäisi olla itse viesti ja sen vastaanottaja.
Hyvä sivusto huomioi käyttötilanteen ja päätelaitteen, ja tarjoaa sellaisen kokemuksen, josta voi innostua ja inspiroitua.
Ollaan siis hereillä digitaalisen markkinoinnin suunnittelussa polun alusta sen loppuun asti. Lääkkeet ovat lääkäreiden työkaluja. Niiden toimintamekanismit ja tutkimustulokset on osattava ja siksi onnistunut digitaalinen lääkemainos on lääkärille hyödyllinen. Se helpottaa arkea tarjoamalla sisältöä, johon tutustuminen on miellyttävää ja lääkärin työn kannalta oleellista. Tällöin se on lukijan tarpeista käsin suunniteltu. Sivusto huomioi käyttötilanteen ja päätelaitteen, ja tarjoaa sellaisen kokemuksen, josta voi innostua ja inspiroitua. Kun suunnitteluvaiheessa määrittelet tavoitteet selkeästi, voit myös seurata ja käyttäjädatan avulla mitata sitä, miten hyvin sivustosi käytännössä onnistui.
Kiinnostuitko?
Jätä yhteydenottopyyntö, niin otamme sinuun yhteyttä.