Korona vei lääke-edustajilta tapaamiset, mutta antoi esittelyyn enemmän aikaa

Johanna Kestilä
Toimitusjohtaja

Lääketeollisuus koki alkuvuodesta kovan kolauksen, kun koronapandemian vuoksi lääkäritapaamisia jouduttiin rajoittamaan rajusti. Todellista kohtaamista on vaikea korvata. Sähköisen markkinoinnin lukemattomat mahdollisuudet kuitenkin rohkaisevat ja lohduttavat. Olisitko uskonut, että huomion voi saada etäviestinnässä jopa paremmin kuin kasvokkain?

2020-luvulla tavoittamisen tapoja kyllä löytyy. Tähän kokosimme niistä kolme hyvää.

Kolme tapaa tavoittaa, kun tavata ei voi:​

1. Tehokkaat videot

…myös etänä. Video on monipuolisuudessaan erinomainen viestintämuoto korona-aikana, sillä siinä myös lääke-edustajat pääsevät halutessaan ääneen. Videot voidaan kuvata ja kuvausjärjestelyt toteuttaa ilmankin lähikontaktia. Ammattilaisten näkemyksen lisäksi tarvitaan vain oikeanlainen valaistus ja äänilaitteet kotistudioon.

…tietysti koukuilla. Kuinka nykykatsojan huomio saadaan herätettyä jo ensimmäisten sekuntien aikana? Miten mielenkiintoa ylläpidetään läpi videon? Jokaisen onnistuneen videon takana on käsikirjoitus, jossa sisältö mietitään mielenkiintoiseksi. Hyvä käsikirjoitus myös vähentää ikäviä yllätyksiä leikkausvaiheessa.

…Pariisista Pasilaan. Jos maailmalla on suunniteltu hyvä video, joka ei kuitenkaan aivan toimi Suomessa, ei ole syytä heittää pyyhettä kehään. Sisältö kannattaa lokalisoida.

Kiinnostava fakta: Suurin osa lääkäreistä pitää digitaalisen markkinoinnin tärkeimpänä asiana sitä, että sisältö on helposti omaksuttavaa.1

2. Veeva ja taas Veeva

…Approved email -kirjeestä lähtien. Lääkärit avaavat AE-kirjeitä parhaimmillaan 10-kertaisesti massapostituksiin verrattuna.2 AE-kirjeet ovat siis tehokas tapa kutsua kohderyhmää online-tapahtumiin tai tutustumaan digitaalisiin sisältöihin.
(Approved email merkitsee samaa kuin Rep Triggered Email, eli RTE.)

…jossa näyttävät presentaatiot näyttävät myös dataa. Arvaus on heikko pohja toimivalle markkinoinnille: Veeva CLM antaa tietoa siitä, mikä lääkäriä oikeasti kiinnostaa. Siksi perinteiset PPT-esitykset kannattaa rakentaa Veeva-muotoon. Veevaan voi suunnitella myös näyttäviä HTML5-esityksiä, joissa tärkeää tietoa voi havainnollistaa esimerkiksi liikkuvan kuvan avulla. Etäesittelyssä lääkäriä ei voi hurmata pullakahveilla, mutta hienoista presentaatioista jää vahvan muistijäljen lisäksi hyvä maku suuhun.

Kiinnostava fakta: Perinteiset kasvokkaisesittelyt kestävät keskimäärin 2 minuuttia – etäesittelyt puolestaan huimat 20 minuuttia. Etänä sinulla voi olla jopa 18 minuuttia lisäaikaa kertoa tuotteestasi.3

KarpaloGroup on Veeva Content Partner, joka voi tarvittaessa suunnitella sisällön puolestasi sekä toteuttaa sen myös teknisesti.

3. Laadukkaat sivustot

…jotta lääkäri saa tarvitsemansa tiedon helpommin. Bannerikampanjoiden yhteydessä lääkärit ohjataan usein valmisteyhteenvetoon. Tuotteesta kiinnostunutta lääkäriä kuitenkin hyödyttäisi erillinen laskeutumissivu. Hyvältä laskeutumissivulta löytyvät helposti ja nopeasti tuoreimmat tiedot lääkkeen käytöstä ja uusimmista tutkimustuloksista.

Kun digitaaliset materiaalit ovat kunnossa, lukija saadaan kiinni ja kiinnostumaan. Ja ennen kaikkea: lääkäri voi tutustua sisältöön silloin kun hänelle itselleen parhaiten sopii.

KarpaloGroupilla on pian kaksi vuosikymmentä kokemusta terveysalan markkinoinnista niin perinteisin kuin digitaalisin keinoin. Olisiko osaamisestamme sinulle hyötyä?

Ota yhteyttä, niin sovitaan Teams-palaveri ja keskustellaan lisää.

Yhteystiedot:
Johanna Kestilä, toimitusjohtaja
johanna.kestila@karpalogroup.fi

Sari Jääskeläinen, projektipäällikkö
sari.jaaskelainen@karpalogroup.fi

Outi Ojala, projektipäällikkö
outi.ojala@karpalogroup.fi

Raisa Käyhkö, projektipäällikkö
raisa.kayhko@karpalogroup.fi

Lähteet:
  1. Bryter 2020: Digital Marketing to Physicians. Viitattu 20.10.2020. https://cdn2.hubspot.net/hubfs/3957071/002-HCP-1702/Digital%20marketing%20to%20physicians%20-%20Feb%2026.pdf
  2. Veeva CRM Approved Email: https://www.veeva.com/products/multichannel-crm/approved-email/ Viitattu 20.10.2020.
  3. Veeva Pulse Data: Preparing for the Normal. https://www.veeva.com/alliance-portal/mc-contentpartner/mc-document/?id=preparing-for-the-next-normal-video Viitattu 20.10.2020.