Selaat älypuhelimellasi nettiä. Löydät kiinnostavan osoitteen. Sivu aukeaa: mutta miksi näkymä on pientä hankalalukuista tekstiä?
Sivu ei ole responsiivinen, eli sisältö ei mukaudu älypuhelimesi näytölle oikein.
Vaikka sivun asiasisältö olisi hyvää, se on niin hankalalukuista, että et todennäköisesti palaa sivulle enää koskaan.
Nykyään on ensiarvoisen tärkeää, että verkkosivut ovat responsiiviset eli että ne mukautuvat näytölle tarkoituksenmukaisesti kaikilla laitteilla.
Omassa työssäni olen tottunut siihen, että asiat kehittyvät jatkuvasti. Kun web-maailmassa tapahtuu jotain uutta, tutustun asiaan ja mietin, voisiko siitä olla hyötyä meidän asiakkaillemme.
Vain isolle näytölle tehdyt, ei-responsiiviset eli staattiset sivut, eivät ainoastaan näytä huonolta pienellä näytöllä, vaan niiden käytettävyydessä on myös ongelmia.
Yleisin ongelma on, että tieto ei mahdu kännykän ruutuun, vaan saattaa jäädä sivusuunnassa osittain piiloon. Se tekee sivustosta hankalan käyttää, kun käyttäjän täytyy skrollata näyttöä pystysuunnan lisäksi sivusuunnassa ja mahdollisesti zoomata näyttöä suuremmaksi ja pienemmäksi.
Responsiivisuus on käytettävyyttä
Responsiivisilla sivuilla tärkeät tiedot saadaan näkymään kännykän ruudulla heti ensimmäisinä juuri oikean kokoisena ja sivua skrollatessa alaspäin löytyy lisää tietoa.
Verkkosivujen responsiivisuus on tärkeää myös hakukonenäkyvyyden kannalta: Google näyttää responsiiviset sivut ylempänä hakutuloksissaan kuin staattiset sivut.
Responsiivisuus on siis sisällön uudelleen asettelua ja muokkaamista kullekin laitteelle sopivaksi. Responsiiviset sivut on yleensä suunniteltu kolmeen eri pääskaalausportaaseen sopivaksi eli isolle tietokoneen näytölle (desktop), keskikokoiselle näytölle (tablet) ja kapealle näytölle (älypuhelin).
Kun verkkosivusto on rakennettu responsiiviseksi, sivuston sisältö mukautuu automaattisesti oikeaan kokoon ja järjestykseen.
Responsiivisuus on osa laajempaa kokonaisuutta: käytettävyyttä. Responsiivisuus on yksi tärkeimmistä asioista sivustolla vierailevan kuluttajan näkökulmasta. Sen takia onkin ensiarvoisen tärkeää, että yrittäjä tai muu taho verkkosivuja tilatessaan vaatii suunnittelijaa tekemään sivuista responsiiviset.
Google suosii responsiivisia sivuja
Työssäni muokkaan vanhoja sivuja responsiivisiksi sekä suunnittelen asiakkaille myös uusia sivuja.
Verkkosivujen responsiivisuus on tärkeää myös hakukonenäkyvyyden kannalta: Google näyttää responsiiviset sivut ylempänä hakutuloksissaan kuin staattiset sivut.
Tässä on kyse Googlen Mobile First -toimintatavasta. Google suosii sivuja, jotka on suunniteltu älypuhelimelle sopivaksi, koska puhelin on noussut yhä suositummaksi laitteeksi verkossa vierailuun.
Vaadi web-sivuilta nykyaikaisuutta
Web-maailma kehittyy seuraavien vuosien aikana elämyksellisempään suuntaan, jossa käyttäjälle näytetään vielä yksilöllisempää sisältöä. Samat sivut saattavat muokkaantua hyvinkin paljon käyttäjän mielenkiinnon kohteiden mukaan.
Uskon, että sivustoilla aletaan käyttää enemmän videota, ääntä ja animaatioita sivuston tyylittelyssä ja sisältöä tukemassa.
Jos käyttäjä löytää sivustolta, mitä tahansa laitetta käyttäen, helposti etsimänsä sisällön ja lisäksi vierailu on elämys, hän todennäköisesti palaa sivustolle myöhemmin.
Omassa työssäni olen tottunut siihen, että asiat kehittyvät jatkuvasti. Kun web-maailmassa tapahtuu jotain uutta, tutustun asiaan ja mietin, voisiko siitä olla hyötyä meidän asiakkaillemme.
